ققنوس چت   چت باران   منزل مبله شیراز   
 كنكور - كنكور ارشد - آخرين اخبار كنكور كنكور - كنكور ارشد - آخرين اخبار كنكور .

كنكور - كنكور ارشد - آخرين اخبار كنكور

رهنمودهايي براي طراحي و اجراي آزمايش هاي خلاق،كم هزينه و پركاربرد با هدف انتقال يك مفهوم علمي معين

آزمايش هاي طراحي شده بايد بر اساس الگوهاي انجام آزمايش در كتاب هاي درسي بوده و :

1-كم هزينه و با ابزار ساده باشد.

2- رابطه ي مستقيم و روشن با مفهوم علمي مورد نظر(هدف آموزشي) داشته باشد.

3- كم ترين خطر و آسيب زيست محيطي را داشته باشد.

آزمايش هاي طراحي شده بايد بر اساس الگوهاي انجام آزمايش در كتاب هاي درسي بوده و :

1-كم هزينه و با ابزار ساده باشد.

2- رابطه ي مستقيم و روشن با مفهوم علمي مورد نظر(هدف آموزشي) داشته باشد.

3- كم ترين خطر و آسيب زيست محيطي را داشته باشد.

4- قابليت اجرايي در يك بازه ي زماني مناسب در ساعت آموزشي را داشته باشد.

5- جنبه ي انگيزشي و كاربردي (وابسته به زندگي روزمره و محيط كار، تحصيل و ...) داشته باشد.

6- فايل ارسالي بايد شامل متن و تصوير يا متن و فيلم آزمايش باشد.

منبع : وبلاگ دبيرخانه شيمي مستقر در شهر تهران 




برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ساعت: ۰۱:۲۴:۱۶ توسط:كنكور موضوع:

نكات مهم براي طراحي و تهيه كليپ آموزشي با محوريت كتاب شيمي 3

      كليپ ها بايد شامل فيلم روش تدريس يا عكس ها و تصاوير متحرك(انيميشن) همراه با موسيقي مناسب بوده و نمايش آن‌، يادگيري يك موضوع درسي را عميق تر و معنادارتر كرده و يا انگيزه‌ي يادگيري را در فراگير افزايش دهد.
  •  كليپ ها در صورتي در بخش مسابقه شركت داده مي شوند كه توسط دبير محترم شيمي تهيه شده باشد. بنابراين انيميشن هاي موجود در اينترنت،اگرچه در جاي خود مفيد و قابل استفاده اند، اما در صورت ارسال به دبيرخانه در مسابقه شركت داده نمي شوند. كليپ هايي كه به صورت انيميشن تهيه مي شوند بايد فايل اصلي ( source ) آنها حتما ضميمه گردد.
  •       كليپ ها بايد شامل فيلم روش تدريس يا عكس ها و تصاوير متحرك(انيميشن) همراه با موسيقي مناسب بوده و نمايش آن‌، يادگيري يك موضوع درسي را عميق تر و معنادارتر كرده و يا انگيزه‌ي يادگيري را در فراگير افزايش دهد.
  •       كليپ ها در صورتي در بخش مسابقه شركت داده مي شوند كه توسط دبير محترم شيمي تهيه شده باشد. بنابراين انيميشن هاي موجود در اينترنت،اگرچه در جاي خود مفيد و قابل استفاده اند، اما در صورت ارسال به دبيرخانه در مسابقه شركت داده نمي شوند. كليپ هايي كه به صورت انيميشن تهيه مي شوند بايد فايل اصلي ( source ) آنها حتما ضميمه گردد.
 

  •      كيفيت صدا و تصوير بايد مناسب بوده و زمان كليپ بيش تر از ۵ دقيقه نباشد. فرمت فيلم ارائه شده به گونه اي باشد كه به طور معمول در بيش تر رايانه ها قابل پخش باشد.لازم است اجراي كليپ از ابتدا تا انتها، خودكار بوده و تغيير صفحه ها نبايد با كليك روي دكمه اي صورت گيرد.
منبع : وبلاگ دبيرخانه شيمي 



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ساعت: ۰۱:۲۴:۱۴ توسط:كنكور موضوع:

برگزاري اولين مجمع گروه شيمي

به اطلاع دبيران محترم شيمي مي رساند اولين مجمع درسي گروه در تاريخ 90/8/29 ساعت 8 تا 12 در دبيرستان همت برگزار مي گردد. حضور سروران گرامي موجب امتنان است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ساعت: ۰۱:۲۴:۱۳ توسط:كنكور موضوع:

تعيين عمر اشياي قديمي

اين مطلب مرتبط با بخش ۱ كتاب شيمي ۲ قسمت پرتو زائي مي باشد.

مي دانيم كه هسته برخي اتمها ناپايدار است وبه همين خاطر با گسيل پرتو راديو اكتيو تجزيه ميشود


اگر مقدار مشخصي از يك ماده پرتو زا را در نظر بگيريم مدت زمان را كه طول مي كشد تا نصف آن تجزيه شود زمان نيمه عمر آن ماده ناميده مي شود در جدول زير زمان نيمه عمر برخي ايزوتوپهاي پرتو زا آورده

شده است:

 

اتم نيمه عمر

روش تجزيه

14c

 ۵۷۳۰ سال

 گسيلβ

 ۲۳۵ u

108×1/7 سال

g & αگسيل

   

 ۲۳۸ u

10۹×۵۱/۴ سال

 

گسيل  α

   

۱۳3Xe

۲/۵ روز

گسيل g

222Rn

3تا ۶ روز


باستان شناسان از طريق بررسي ومقايسه مقدار ايزوتوپ(14c)موجود در

 يك نمونه شئي باستاني مي توانند قدمت ان را پيش بيني كنند.

در حقيقت ايزوتوپ پرتو زاي (14c)در بالاي جو از اثراشعه كيهاني بر( 14N)

 با سرعت ثابتي همواره در حال تشكيل شدن است:                                                                  

                                    14N + 1n  → 14c + 1H

سرعت واپاشي 14c نيز ثابت است.اين كربن پس از تشكيل بلا فاصله

 با تبديل شدن به كربن دي اكسيدوارد سيكل كربن در طبيعت مي شود

 واز آنجا طي فرايند فتو سنتز جذ ب گياهان ميشود . در شكل زير

 سيكل كربن را در طبيعت مي بينيد:

 

جانوران اين گياه يا جانوران گياه خوار ديگر را مي خورند و  14cوارد بدن آنها

مي شود اما وقتي مي ميرند 14c ديگر وارد بدن آنها نخواهد شد و 14c موجود

در بدن آنها با نيمه عمر ۵۷۳۰ سال به تجزيه ادامه مي دهد.

از مقايسه ي مقدار باقي مانده14c در نمونه ي شئ قديمي كه روزگاري زنده

بوده است با غلظت 14cدر اورگانيسم هاي زنده ي امروزي مي توان زمان مرگ

نمونه ي مورد نظر را معلوم كرد. به اين ترتيب قدمت آن را مشخص كرد.

البته فعاليت 14c بعد از چهار نيمه عمر آن قدر كم مي شود كه تشخيص آنها

توسط دستگاه هاي ردياب از تابش زمينه غير ممكن مي شود در نتيجه اين روش

تنها براي نمونه هايي كه قدمت آنهاكمتر از۲۰۰۰۰ سال است مناسب مي باشد.

لازم به يادآوري است كه اين روش فقط براي اشياء وابسته به موجودات زنده

 مناسب است. براي عمرسنجي اشياء غير وابسته به موجودات زنده  از ايزوتوپ هاي

عنصر هاي ديگر مثلا براي تخمين سن زمين از نيمه عمر 238U  استفاده مي شود.

منبع:سايت در باره شيمي




برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ساعت: ۰۱:۲۴:۱۱ توسط:كنكور موضوع:

اثر گلخانه اي (Greenhouse Effect) و يك فلش زيبا در مورد اثر گلخانه اي

     اثر گلخانه اي (Greenhouse Effect)

 

اثر گلخانه اي شامل به دام انداختن وبرگرداندن تابش گرمائي(مادون قرمز) به سطح زمين توسط گازهاي گلخانه اي است واگر اثر گلخانه اي نبود حدود 10 تا 15 درجه سانتيگراد از دماي كره زمين در طول شب كاسته مي شد و به اين ترتيب شبهاي بسيار سردي در انتظار ما بود. اما مكانيسم اين فرآيند چگونه است؟ 


درقسمت زير سعي ميشود قدري بيشتر راجع به برهمكنش نور خورشيد با سطح زمين بحث شود.

 

• تابش خورشيدي (Solar Radiation )

خورشيد مقدار زيادي انرژي تابشي كه شامل طيف وسيعي از امواج الكترو مغناطيس ميشود را آزاد مي كند اين تابش ميتواند برهمكنش وسيعي با گازهاي تشكيل دهنده اتمسفرزمين وتركيبات سطح آن داشته باشد.

مي دانيم كه جذب انرژي توسط ذرات كوانتيده است يعني اتمها تنها مقادير خاصي از انرژي را جذب كرده با آن بر همكنش نشان مي دهند در شكل زير تاثير قسمتهاي مختلف طيف الكترو مغناطيس روي اتمها يا مولكولها نشان داده شده است:

-----------------------------------------------------------------------------

ناحيه طيف                                               انتقالات انرژي

اشعه x                                                    شتست فيلترتن پيوندها

 

فرا بنفش ومرئي                                 انتقالات الكتروني

 

فرو سرخ                                          ارتعاشي(كششي وخمشي)

 

مايكروويو                                                  چرخشي

 

فركانسهاي راديو اي                             اسپين هسته ايnmr) )

 

واسپين الكتروني  (esr )

 

---------------------------------------------------------------------------- 

 

بيشترين منطقه تابش خورشيد در ناحيه نور مرئي ونزديك به آ ن مي باشد.حدود 43درصد ازاين تابش درناحيه طول موج 400 تا 700 نانومتررا شامل مي شود.وتنها 7تا 8درصد تابش در ناحيه طول موج كوتاه است اما همين مقدار

نيز تاثير بسيار مهمي دارد زيرا شامل فوتونهاي پر انرژي است 49 تا 50 درصد باقي مانده از تابش خورشيد نيزشامل منطقه وسيعي از طول موجهاي

بلندتر از نور مرئي مي شود:

 

                   

 

تركيبات موجود در اتمسفر زمين قسمت وسيعي از طول موج فرا بنفش وهمچنين مادون قرمز را جذب كرده ومانع ورود آنها به سطح زمين مي شوند اما اتمسفر نسبت به نور مرئي شفاف است وآن را عبو ر داده به سح زمين مي رسد.

اين تابش پس از رسيدن به سطح زمين مطابق شكل زير به قسمتهاي مختلفي تقسيم مي شود:

 

               

                          

قسمتي از اين تابش كه توسط اقيانوسها – خشكي ها ونباتات جذب مي شود باعث گرم شدن انها شده وسپس بصورت تابش با طول موج بلندتر از ناحيه نور مرئي نزديك به ناحيه فرو سرخ باز تابيده ميشود.

·       گازهاي گلخانه اي كدامند؟

مانند انواع ديگر جذب انرژي موقعي كه مولكولها اشعه فرو سرخ را جذب مي كنند به حالت انرژي بالاتر بر انگيخته مي شوندجذب تابش فرو سرخ نيز مانند هر فرآيند ديگر يك فرآيند كوآنتايي مي باشدبه اين صورت كه فقط فركانسهاي خاصي از تابش توسط مولكولها جذب مي شونداين جذب انرژي باعث ارتعاشهاي كششي وخمشي درپيوندهاي كووالانسي مولكولها مي شوند.

 

                   

 

نكته مهم اينجاست كه تمام پيوندهاي موجود در يك مولكول قادر به جذب انرژي نيستندحتي اگر فركانس اشعه كاملا با فركانس حركت تطبيق داشته باشد.فقط پيوندهايي كه داراي گشتاور دو قطبي (Dipole Moment ( باشند قادر به جذب اشعه فرو سرخ هستند. بنا بر اين مولكولهاي N2و O2كه حدود نود نه درصد حجم هوا را تشكيل مي دهند جذب نداشته ودر نتيجه اثر گلخانه اي ندارد وتنها مولكولهايي مثل CO2و CH4و H2OوNO2 وبرخي گازهاي ديگرمثل O3 وCFC ها قادر به جذب انرژي به صورت فركانسهاي ارتعاشي كششي وخمشي خواهند بود ودر نتيجه در ايجاد اثر گلخانه اي موثر هستند كه از اين ميان سهم گاز CO2 بخاطر درصد زياد توليد وپخش آن در هوا كره از بقيه بيشتر است.

براي ديدن يك فلش زيبا در مورد اثر گلخانه اي اينجا كليك كنيد.

منبع:سايت كنكور دات ليمو بلاگ دات آي آر




برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ساعت: ۰۱:۲۴:۰۹ توسط:كنكور موضوع:

بارم بندي درس شيمي پيش دانشگاهي

با توجه به ۲۰ نمره اي شدن دروس پيش دانشگاهي در سال جاري،بارم بندي درس شيمي پيش دانشگاهي،

كه از سوي دفتر متوسطه نظري ارسال شده است، به شرح زير تقديم مي شود:

با توجه به ۲۰ نمره اي شدن دروس پيش دانشگاهي در سال جاري،بارم بندي درس شيمي پيش دانشگاهي،

كه از سوي دفتر متوسطه نظري ارسال شده است، به شرح زير تقديم مي شود:

پاياني اول

نمره

پاياني دوم

نمره

فصل اول

۸

فصل اول

5/2

فصل دوم

۸

فصل دوم

5/2

فصل سوم (تا انتهاي صفحه ۶۰)

۴

فصل سوم

۷

---------

---

فصل چهارم

۸

جمع

۲۰

 جمع

منبع : وبلاگ دبيرخانه شيمي شهر تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ساعت: ۰۱:۲۴:۰۵ توسط:كنكور موضوع:

آنچه در مورد انيشتين نمي دانيد!

طبق ادعاي خود اينشتين، او تا سن سه سالگي حرف زدن را آغاز نكرده بود و بعد از آن هم حتي تا سنين بالاتر از نه سالگي به سختي صحبت مي‌كرد.
طبق ادعاي خود اينشتين، او تا سن سه سالگي حرف زدن را آغاز نكرده بود و بعد از آن هم حتي تا سنين بالاتر از نه سالگي به سختي صحبت مي‌كرد.
به دليل پيشرفت كند كلامي‌اينشتين، و گرايش او به بي‌توجهي به هر موضوعي كه در مدرسه برايش خسته كننده بود و در مقابل توجه صرف او به مواردي كه برايش جالب بودند باعث شده بود كه برخي همچون خدمه منزل اينشتين او را كند ذهن بدانند. البته در زندگي اينشتين، اين اولين و آخرين باري نبود كه چنين انگ‌ها و نظرات آسيب شناسانه‌اي به او نسبت داده مي‌شد.
حافظه‌اش به خوبي آنچه تصور مي‌شود نبود: مطمئنا انيشتن مي‌توانسته كتاب‌هاي مملو از فرمول و قوانين را حفظ كند،اما براي به ياد آوري چيزهاي معمولي واقعا حافظه ضعيفي داشته است. او يكي از بدترين اشخاص در به ياد آوردن سالروز تولد عزيزان بود و عذر و بهانه‌اش براي اين فراموشكاري، مختص دانستن آن [تولد] براي بچه‌هاي كوچك بود يا بطور مثال انيشتين سرعت صوت را از حفظ نميدانست و وقتي از وي دراين مورد سوال مي‌كردند ميگفت اينها چيزهايي است كه همه آنرا ميدانند پس من وقتم را براي دانستن آنها تلف نمي‌كنم!
او ازداستان‌هاي علمي-تخيلي متنفر بود:
انيشتن از داستان‌هاي تخيلي بيزار بود. زيرا كه احساس مي‌كرد، آنها باعث تغيير درك عامه مردم ازعلم مي‌شوند و در عوض به آنها توهم باطلي از چيز هايي كه حقيقتا نمي‌توانند اتفاق بيفتند ميدهد. به بيان او "من هرگزدر مورد آينده فكر نمي‌كنم،زيراكه آن به زودي مي‌آيد. به اين دليل او احساس مي‌كرد كساني كه بطور مثال بشقاب پرنده‌ها را مي‌بينّند بايد تجربه‌هايشان را براي خود نگه دارند.
او در آزمون ورودي دانشگاهش رد شد! درسال ۱۸۹۵ در سن ۱۷ سالگي،انيشتن كه قطعا يكي از بزرگترين نوابغي است،كه تا كنون متولد شده،در آزمون ورودي دانشگاه فدرال پلي تكنيك سوييس رد شد. در واقع او بخش علوم ورياضيات را پشت سر گذاشت ولي در بخش هاي باقيمانده، مثل تاريخ و جغرافي رد شد.وقتي كه بعدها از او در اين رابطه سوال شد؛او گفت:آنها بي نهايت كسل كننده بودند، و او تمايلي براي پاسخ دادن به اين سوالات را در خود آحساس نمي‌كرد.
علاقه‌اي به پوشيدن جوراب نداشت: انيشتن در سنين جواني يافته بود كه شصت پا باعث ايجاد سوراخ در جوراب مي‌شود.سپس تصميم گرفت كه ديگر جوراب به پا نكند و اين عادت تا زمان مرگش ادامه داشت. علاوه بر اين او هرگز براي خوشايند و عدم خوشايند ديگران لباس نمي‌پوشيد، او عقيده داشت يا مردم اورا مي‌شناسند و يا نمي‌شناسند.پس اين مورد قبول واقع شدن[آن هم از روي پوشش] چه اهميتي ميتواند داشته باشد؟
او فقط يكبار رانندگي كرد: انيشتن براي رفتن به سخنراني‌ها و تدريس در دانشگاه، از راننده مورد اطمينانش كمك مي‌گرفت. راننده وي نه تنها ماشين اورا هدايت مي‌كرد، بلكه هميشه در طول سخنراني‌ها در ميان، شنوندگان حضور داشت.

انيشتن، سخنراني مخصوص به خود را انجام مي‌داد و بيشتر اوقات راننده اش، بطور دقيقي آنها را حفظ مي‌كرد. يك روز انيشتن در حالي كه در راه دانشگاه بود، باصداي بلند در ماشين پرسيد:چه كسي احساس خستگي مي‌كند؟ راننده اش پيشنهاد داد كه آنها جايشان را عوض كنند و او جاي انيشتن سخنراني كند، سپس انيشتن بعنوان راننده او را به خانه بازگرداند. عدم شباهت آنها مسئله خاصي نبود. انيشتن تنها در يك دانشگاه استاد بود، و در دانشگاهي كه وقتي براي سخنراني داشت، كسي او را نمي‌شناخت و طبعا نمي‌توانست او را از راننده اصلي تمييز دهد. او قبول كرد، اما كمي ترديد در مورد اينكه اگر پس از سخنراني سوالات سختي از راننده‌اش پرسيده شود، او چه پاسخي خواهد داد، در درونش داشت.

به هر حال سخنراني به نحوي عالي انجام شد، ولي تصور انيشتن درست از آب در آمد. دانشجويان در پايان سخنراني انيتشن جعلي شروع به مطرح كردن سوالات خود كردند. در اين حين راننده باهوش گفت "سوالات بقدري ساده هستند كه حتي راننده من نيز مي‌تواند به آنها پاسخ گويد "سپس انيشتن از ميان حضار برخواست وبه راحتي به سوالات پاسخ داد،به حدي كه باعث شگفتي حضار شد".
الهام گر او يك قطب نما بود: انيشتن در سنين نوجواني يك قطب نمابه عنوان هديه تولد از پدرش دريافت كرده بود. وقتي كه او طرز كار قطب نما را مشاهده مي‌نمود، سعي مي‌كرد طرز كار آن را درك كند. او بعد از انجام اين كار بسيار شگفت زده شد.بنابر اين تصميم گرفت علت نيروهاي مختلف در طبيعت را درك كند.
راز نهفته در نبوغ او: بعد از مرگ انيشتن در ۱۹۵۵ مغز او توسط توماس تولتز هاروي براي تحقيقات برداشته شد. اما اينكار بصورت غير قانوني انجام شد.بعدها پسر انيشتن به او اجازه تحقيقات در مورد هوش فوق العاده پدرش را داد.

هاروي تكه هايي از مغز انيشتن را براي دانشمندان مختلف در سراسر جهان فرستاد. از اين مطالعات دريافت مي‌شود كه مغز انيشتن در مقايسه با ميانگين متوسط انسانها،مقدار بسيار زيادي سلولهاي گليال كه مسئول ساخت اطلاعات هستند داشته است.همچنين مغز انيشتن مقدار كمي‌چين خوردگي حقيقي موسوم به شيار سيلويوس داشته، كه اين مسئله امكان ارتباط آسان تر سلولهاي عصبي را بايكديگر فراهم مي‌سازد. علاوه بر اينها مغز او داراي تراكم و چگالي زيادي بوده است و همينطور قطعه آهيانه پاييني داراي توانايي همكاري بيشتر با بخش تجزيه و تحليل رياضيات است.



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ساعت: ۰۱:۲۴:۰۳ توسط:كنكور موضوع:

۱۱ محدوديتي كه بدن دارد و نمي دانستيد!

1-بيشترين  سرعت دويدن يك انسان چقدر است؟
2-
چند ثانيه مي توان در شرايط خلأ دوام آورد؟
3-
گنجايش مغز انسان چقدر است؟
4-
تا كجا مي شود سرما را تحمل كرد؟
5-
بدون آب و غذا هم مي شود زنده ماند؟
6-
تا چه مدت مي شود نخوابيد؟
7-
بدن انسان تا چه شتابي را تحمل مي كند؟
8-
تا چه ارتفاعي مي توان نفس كشيد؟
9-
بيشترين وزنه اي كه مي توان بلند كرد چند كيلوگرم است؟
10-
چقدر تشعشع، انسان را مي كشد؟
11-
چند دقيقه مي توان نفس را در سينه حبس كرد؟
برگرفته شده از وبلاگ كلاس درس در منزل:
http://4student.blogfa.com/post-77.aspx
بيشترين سرعت دويدن يك انسان چقدر است؟

شايد تا چند سال ديگر، فدراسيون جهاني دو و ميداني مجبور شود مسابقات دوي سرعت را براي هميشه لغوكند؛ چرا؟ چون ورزشكاران تنها يك دهم ثانيه با حد نهايت سرعت انسان فاصله دارند.
يك انسان در سريع ترين حالت نمي تواند ۱۰۰ متر را در ۹ ثانيه طي كند. در حال حاضر، ركورد جهاني مسابقات دوي سرعت در اختيار اوساين بولت است كه يكصد متر را در ۹٫۵۸ ثانيه طي كرده و كافي است كمي بيشتر تلاش كند تا سريع ترين مرد تمام تاريخ لقب بگيرد.

حالا اين عدد ۹٫۵۸ ثانيه از كجا آمده؟ سرعت يك دونده به نسبت قدرت و وزن او بستگي دارد. اگر ورزشكار ريزنقش باشد، وزن كمتري دارد و سريعتر شتاب مي گيرد؛ اما دست و پاهايش كوچكتر است و اين به نفع سرعت نيست. اگر بدن حجيم تري داشته باشد، دست و پاهايش بلندتر است و سرعتش هم بالطبع بيشتر مي شود؛ ا ما به انرژي و قدرت بيشتري نياز خواهد داشت. در عين حال نقطه اي بينابين وجود دارد كه همه اين عوامل به بهترين يكنواختي با يكديگر مي رسند و در همين حالت است كه حد نهايي سرعت به دست مي آيد.

چند ثانيه مي توان در شرايط خلأ دوام آورد؟

متاسفانه پاسخ دقيقي براي اين پرسش وجود ندارد. در سال ۱۹۷۱ سه كيهان نورد روسي فضاپيماي سايوز ۱۱ در حال بازگشت به زمين بودند كه در ارتفاع ۱۶۸ كيلومتري از سطح زمين، دريچه كنترل فشار كابين دچار نقص فني شد و براي ۱۱ دقيقه و ۴۰ ثانيه، فشار داخل كابين به صفر رسيد. بررسي مشخص كرد كه فضانوردان طي ۳۰ تا ۴۰ ثانيه اول فشار، به دليل افت شـديد اكسيژن در بافت هاي مغز، جان سپردند. دليلش هم ساده است؛ براي انتقال اكسيژن به بافت هاي مغزي، هم بايد اكسيژن وجود داشته باشد و هم فشار هوا!

البته اگر شرايط خلأ براي زمان محدودتري اتفاق بيفتد، مي توان جان سالم به در برد. در سال ۱۹۶۶ يكي از مهندسان ناسا مشغول آزمايش يك لباس فضايي در اتاقك خلأ بود كه ناگهان فشار اتاق به شرايط مشابه ارتفاع ۳۶٫۵ كيلومتري تغيير كرد و عملا به صفر رسيد! هرچند ديگر افراد، خيلي زود عكس العمل نشان دادند و فشار را در كمتر از ۳۰ ثانيه به حالت عادي برگرداندند، اما اين مهندس بعد از ۱۲ تا ۱۵ ثانيه از هوش رفت و ۲۷ ثانيه بعد به هوش آمد. فكر مي كنيد آخرين چيزي كه يادش مانده بود، چه بود؟ اينكه بزاق دهانش به جوش آمده بود!

با كاهش فشار هواي خارجي، حباب هاي گاز در خون تشكيل مي شوند و طي چند دقيقه به ريه ها آسيب مي رسانند. بعد از آن خون درون رگ هاي بدن به جوش مي آيد، چراكه در نبود فشار هوا، مايعات به سرعت تبخير مي شوند. بعد از چند ساعت گاز نيتروژن محلول در خون آزاد مي شود و به شبكه عصبي انسان آسيب مي زند.

اگر فشار هوا ناگهان به صفر برسد، هواي محبوس در ريه آ نقدر سريع منبسط مي شود كه مي تواند طي چند ثانيه، ريه را بتركاند. اما اگر تحت شرايط ويژه پزشكي و به آرامي در معرض شرايط نزديك به خلأ قرار بگيريد، مي توان تا يك دقيقه هم در معرض آن ماند و آسيب نديد.

گنجايش مغز انسان چقدر است؟

فكر مي كنيد مغز انسان چه حجمي از اطلاعات را مي تواند در خود جاي دهد؟ ركورد حافظه در دست يك فرد چيني است كه پنج سال پيش توانست ۶۷٫۸۹۰ رقم عدد پي رابه ترتيب و از حفظ بنويسد اما دانشمندان معتقدند ظرفيت مغز ما بي انتهاست. در دهه ۱۹۸ ، توماس لندور در تحقيقي به اين نتيجه رسيد كه يك انسان بزرگسال در طول عمر خود ۱۲۵ مگابايت اطلاعات متني و تصويري را در ذهنش ذخيره مي كند كه معادل ۱۰۰ جلد كتاب قطور است اما چطور مي توان اطلاعاتي مثل چند هزار رقم عدد پي را به ذهن سپرد؟

روش استاندارد اين كار، اين است كه به هر عدد چهار رقمي، از ۰۰۰۰ تا ۹۹۹۹ ، يك شيء يا فرد را نسبت بدهيد. وقتي اين كار را به دقت انجام داديد، يك رشته از ا عداد به مجموعه اي از ا فراد و اشياء تبديل مي شود و مي توانيد با آن يك داستان بسازيد. به خاطر سپردن دقيق يك داستان به مراتب ساده تر از حفظ كردن يك عالمه عدد و رقم است!

تا كجا مي شود سرما را تحمل كرد؟

اگر خاستگاه انسا ن ها به جاي آفريقا، قطب شمال بود؛ اين موجود دوپا خيلي راحت مي توانست دماهاي پايين تر را هم تحمل كند؛ اما چه كنيم كه بدن انسان بعد از گذشت اين چندصدهزار سال، هنوز هم به گرماي آفريقا عادت دارد. انسان يك موجود خونگرم است، يعني براي آنكه فعاليت هاي زيستي بدن بدون مشكل انجام شود، دماي بدن بايد حدود ۳۷٫۵ درجه سانتي گراد باقي بماند. اما وقتي در محيط سردي قرار بگيريم، بدن شروع به لرزيدن مي كند و جريان خون به نقاط انتهايي رگ ها قطع مي شود.

اگر دماي دروني بدن دو درجه سانتيگراد پايين تر بيايد، سرمازدگي به سراغ آدم مي آيد؛ سطح هشياري كاهش مي يابد و ضربان قلب ضعيف مي شود تا وقتي دماي درون بدن به ۲۴ درجه سانتيگراد برسد كه قلب از كار مي افتد و انسان مي ميرد. البته ركورد تحمل سرما مربوط به خانمي به نام آنا بگنهام است كه ۸۰ دقيقه در مخلوطي از آب و يخ گيركرده بود و دماي بدنش تا ۱۳٫۷ درجه سانتيگراد افت كرده بود. اما شانس با او همراه بود كه به رغم آنكه تنفس و ضربان قلبش در اين دماي بسيار پايين قطع شده بود، اما مغز او هم به حداقل فعاليت رسيده بود و از آنجا كه به اكسيژن زيادي نياز نداشت، توانست دوام بياورد و زنده بماند.

بدون آب و غذا هم مي شود زنده ماند؟

خيلي ها فكر مي كنند اگر مصرف روزانه آب و غذا قطع شود، آدم تا جاييكه ذخيره چربي، كربوهيدرات و پروتئين داشته باشد، مي تواند به زندگي ادامه دهد؛ اما اين درست نيست! چون براي مصرف چربي نياز به ويتامين هست و اين ويتامين جز از راه غذا به بدن نمي رسد! بنابراين يك آدم چاق فقط براي يكي دو هفته مي تواند زنده بماند و بعد در حاليكه هنوز چاق است، مي ميرد!

تنها چند روز آب نياشاميدن هم كافي است تا فرد بميرد! اما اگر فقط آب و ويتامين به بدن برسد و هيچ غذاي ديگري خورده نشود، مي توان تا يك سال هم زنده ماند. در روزگاران قديم از همين روش براي رژيم غذايي استفاده مي شد كه البته به دليل عوارض جانبي متعدد، اين روش منسوخ شد.

تا چه مدت مي شود نخوابيد؟

بدن انسان نيازهاي فراواني دارد كه عدم تامين آنها به مرگ منجر مي‌شود. يكي از آنها خوابيدن است كه براي زنده ماندن ضروري است، اما آيا مي‌دانستيد بي‌خوابي زودتر از بي‌غذايي باعث مرگ انسان مي‌شود!؟ فكر مي‌كنيد ركورددار بيدار ماندن چه كسي است و براي چه مدت بيدار مانده است؟

چنان كه نيوساينتيست منتشر كرده،‌ رندي گاردنر، پسر ۱۷ ساله اهل سن ديه‌گو، در روز ۲۸ دسامبر ۱۹۶۳ ساعت ۶ صبح از خواب بيدار شده و تا صبح روز ۸ ژانويه ۱۹۶۴ نخوابيده است، يعني ۱۱ روز كامل بيداري!

۲۶۴ ساعت بيداري گاردنر هنوز هم ركورد علمي نخوابيدن حساب مي‌شود كه ركورد ۲۶۰ ساعتي قبل از خود را شكست. گزارش بيداري گاردنر را پژوهشگري به نام ويليام دمنت از دانشگاه استنفورد نوشته است. جالب است بدانيد كه اين پژوهشگر سه روز آخر را پا به پاي گاردنر بيدار ماند.

اما در اين مدت براي گاردنر چه اتفاقي افتاد؟ او نوسانات خلقي را تجربه مي‌كرد، در حافظه و توجه مشكل داشت،‌ هماهنگي عملكردي نداشت، گفتارش با خطا همراه بود و حتي دچار توهم شده بود. او بعد از ۱۱ روز بيداري، ‌۱۴ ساعت خوابيد.

بر اساس گزارش دمنت، گاردنر هيچ دارويي مصرف نكرده بوده است، اما افرادي اطرافش بوده‌اند كه او را بيدار نگه مي‌داشتند.در غير اين صورت، بعد از ۳۶ ساعت نخوابيدن، ‌بيداري سخت مي‌شود و بعد از ۴۸ ساعت تقريبا ديگر نمي‌توانيد بيدار ماند.

بايد بدانيد حتي در اين شرايط هم، احتمال زيادي دارد كه براي چند ثانيه،‌ بدون اين كه متوجه شده باشيد يا حتي چشم‌هايتان را بسته باشيد، خوابيده باشيد. به اين پديده ميكروخواب مي‌گويند.
كسي نمي‌داند كه گاردنر چه قدر ميكروخواب داشته است. اما مشخص است كه بي‌خوابي مي‌تواند منجر به مرگ شود. موش‌هايي كه بيدار نگه داشته شدند،‌ بعد از ۲ هفته مردند، در حالي كه موش‌هايي كه گرسنه نگه داشته شدند، بيشتر از اين زنده ماندند!

هيچ سندي مبني بر بيدار نگه داشتن انسان تا مرگ وجود ندارد. اما نوعي اختلال بي‌خوابي به نام بي‌خوابي خانوادگي مرگ‌آور وجود دارد كه در آن بيماران توانايي خود براي خوابيدن را از دست مي‌دهند. اين بيماران تا ۳ ماه بيشتر زنده نمي‌مانند.

بدن انسان تا چه شتابي را تحمل مي كند؟

تجربه سواري روي ترن هوايي تجربه عجيبي است، دليلش هم اين است كه شتاب حركت در آنجا زياد است. حداكثر شتابي كه مسافران ترن هوايي تجربه مي كنند، پنج برابر شتاب گرانش در سطح زمين است. بيشتر از اين مقدار خطرناك است، زيرا مي تواند به بيهوشي مسافران منجر شود. اما نه تنها مقدار شتاب كه جهت قرارگرفتن بدن هم تاثيرگذار است. اگر به حالت ايستاده باشيد، اين شتاب موجب مي شود خون به سوي پا رانده شود و با كاهش مقدار خون در مغز، خطر بيهوشي افزايش پيدا كند. پنج تا ۱۰ ثانيه تجربه شتاب چهار تا پنج برابر شتاب جاذبه كافي است تا تجربيات نزديك مرگ به سراغتان بيايد: تونلي از نور و به دنبالش، بيهوشي.

خلبانان با استفاده از لباس ضدشتاب مي توانند تا نه برابرشتاب جاذبه را تحمل كنند اما ركورد جهاني در اين زمينه به دو فرد اختصاص دارد؛ دكتر فلاناگان گري كه با تدابير ويژه و استفاده از مخزن پرفشار آب براي تحمل فشار، توانست شتاب عمودي ۳۱٫۲۵ برابر شتاب جاذبه را تحمل كند. اما درباره فشار افقي، ركورد جهاني متعلق به جان استپ از پيشكسوتان نيروي هوايي ايالات متحده است كه در سال ۱۹۵۴ در مجموعه اي از آزمايش هاي موشكي شركت كرد و توانست تا شتاب ۴۶٫۲ برابر شتاب گرانش را تحمل كند.

تا چه ارتفاعي مي توان نفس كشيد؟

هر چه از سطح زمين ارتفاع مي گيريم، فشار هوا هم كمتر مي شود و كار اكسيژن رساني سيستم تنفس هم سختتر. نسبت به سطح مغز انسان اكسيژن درون بدن بسيار حساس است، بنابراين با كاهش فشار هوا، سردرد و سرگيجه هم شروع مي شود. با حضور طولاني در ارتفاع بالاي پنج هزار متر، بافت ماهيچه اي رو به زوال مي رود و احتمال جمع شدن مايعات درون شش ها و مغزها افزايش مي يابد كه مي تواند كشنده باشد. در ارتفاع بالاتر از ۷۵۰۰ متر، افت اكسيژن آن قدر شديد است كه فرد هشياري خود را از دست مي دهد و حتي ممكن است منجر به مرگ شود.

به همين دليل است كه كوهنوردان براي صعود به ارتفاع هاي بالاتر، خود را براي مقابله با فشار پايين آماده مي كنند و بيشتر از كپسول اكسيژن استفاده مي كنند. اما افراد بسيار كمي هستند كه توانسته اند بدون استفاده از كپسول اكسيژن به قله اورست صعود كنند. ارتفاع اورست ۸۸۴۸ متر است و بابو چيري، با ۲۱ ساعت ماندن در قلها ورست، آ ن هم بدون كپسول اكسيژن در اين مورد ركورددار است. به نظر مي رسد حد نهايي صعود بدون كپسول اكسيژن ارتفاع ۹هزار متري بالاي سطح دريا باشد.

بيشترين وزنه اي كه مي توان بلند كرد چند كيلوگرم است؟

ركورد جهاني بلند كردن وزنه متعلق به وزنه بردار انگليسي اندي بولتون است كه توانست وزنه ۴۵۷٫۵ كيلوگرمي را از زمين بلند كند و تا ران خود بالا بياورد. ركورد جهاني بالا بردن وزنه تا بالاي سر هم متعلق به حسين رضازاده است كه در حركت دوضرب، وزنه ۲۶۳٫۵ كيلوگرم را به بالاي سر برده است. البته اين وزنه برداران سنگين وزن، پنج تا شش بار قوي تر از يك آدم معمولي هستند. يك انسان معمولي به زحمت مي تواند وزنه ۴۵ كيلوگرمي را به بالاي سر ببرد اما يك انسان قوي حداكثر چه وزنه اي را مي تواند بلند كند؟ بررسي روند ركوردزني مسابقات وزنه برداري نشان مي دهد به حد نهايي نزديك شده ايم و بعيد است كسي بتواند وزنه ۵۰۰ كيلوگرمي را از زمين بلند كند، حتي اگر از داروهاي نيروزا استفاده كند.

اما اين محدوديت از كجا ناشي مي شود؟ برخلاف باور عموم كه اسكلت بندي بدن را عامل اين موضوع مي دانند، اين محدوديت به ماهيچه هاي بدن ما بر مي گردد. بيشترين آسيب ديدگي وزنه برداران هم مربوط به پارگي عضله است كه بيشتر در نزديكي تاندون روي مي دهد. جالب اينجاست كه برتري وزنه برداران هم در نحوه كنترل ماهيچه هايشان است. بدن ما مكانيسمي بازدارنده دارد كه با كنترل تعداد بافت هاي ماهيچه اي فعال در هر لحظه، بدن را از آسيب ديدن به هنگام بلند كردن وزنه هاي سنگين حفاظت مي كند. اما وزنه برداران با تمرين مي آموزند كه چطور بر اين سيستم خودايمني پيروز شوند و از بيشترين توان ماهيچه اي براي بلندكردن وزنه استفاده كنند. البته توانايي هاي ژنتيكي را هم نبايد از ياد برد.

چقدر تشعشع، انسان را مي كشد؟

يك رويداد واقعي مي تواند پاسخ اين سؤال را بدهد. در سپتامبر ، دو نفر به يك مركز پزشكي متروك در گويان برزيل دستبرد زدند و بعضي از تجهيزات ارزشمند آنجا را به سرقت بردند. طي يك روز آنها به استفراغ، اسهال و سرگيجه شديد دچار شدند. دليل اين مشكلات هم اين بود كه يكي از ابزارهايي كه به سرقت برده بودند، حاوي يك منبع قوي راديواكتيو به نام نمك كلريد سزيوم بود كه براي درمان بيماران سرطاني به كار مي رفت. يك سمسار محلي به نام دواير فري هرا اين ابزار را خريد و آ ن را به خانه آورد. او مجذوب نور آبي اي شده بود كه شب هنگام از پودر درون اين جسم تابيده مي شد. او ابزار را در اتاق نشيمن خانه گذاشت و خانواده و فاميل را به تماشاي اين گوهر زيبا دعوت كرد!

مهمانان هم اين ماده را لمس كردند و آن را مثل كرم ضدآفتاب به پوست خود ماليدند، حتي بخشي از اين كلريد سزيوم را با خود به خانه هايشان بردند، اما طي يك ماه، همسر فري هرا، برادرزاده شش ساله اش و دو نفر از كارمندانش از سندرم حاد تشعشعي مردند و سرجمع ۴۹ نفربه تشعشعات راديواكتيو آلوده شدند. دوز تشعشعي كه اين افراد طي چند روز دريافت كرده بودند، بين ۴٫۵ تا ۶ سيور بود. هر سيور معادل مقدار تشعشعي است كه به هر كيلوگرم از جرم فرد دريافت كننده، مي تواند يك ژول انرژي منتقل كند. اين درحالي است كه در حالت طبيعي، ما سالانه ۲٫۴ هزارم سيور تشعشع طبيعي را از موادي مانند رادون دريافت مي كنيم كه البته آسيب رسان نيست؛ حال حساب كنيد شدت تشعشعي كه اين افراد بخت برگشته طي چند روز دريافت كرده اند، به چه اندازه خطرناك است.

محاسبات دانشمندان نشان مي دهد آستانه مرگ با تشعشع حدود ۲ سيور است و در تشعشع ۶ سيوري، مرگ حتمي خواهد بود! ا ما خود فري هرا كه تحت تشعشع ۷سيوري قرار گرفته بود، زنده ماند و بعدها، در سال ۱۹۷۴ درا ثر مصرف مشروبات ا لكلي جان سپرد شايد دليل جان به در بردن فري هرا ا ز تشعشع، اين بود كه او بيشتر ا ز همسرش در خارج از خانه حضور داشت و اين، به سلو ل هاي بدنش فرصت مي داد تا بخشي از صدمات ناشي از تشعشع را بهبود بخشند.

چند دقيقه مي توان نفس را در سينه حبس كرد؟

خيلي ها نمي توانند بيشتر از يك دقيقه نفس نكشند، اما استفان ميفسود در خرداد سال گذشته توانست ۱۱ دقيقه و ۳۵ ثانيه نفسش را در سينه حبس كند و ركورد جهاني نفس در سينه حبس كردن را به دست آورد. البته او اين كار را در زير سطح آب انجام داد.
وقتي نفس نكشيم، واكنش هايي غير ارادي در بدن آغاز مي شود كه تنفس دوباره آغاز شود و اكسيژن به بدن برسد. اما وقتي سر را به زير آب مي بريم، مثل ديگر پستانداران واكنش هايي طبيعي در بدن آغاز مي شود؛ رگ هاي سطحي خون منقبض مي شوند و جريان خون در نقاط انتهايي بدن، كاهش مي يابد و در مقابل، خون بيشتري به قلب و مغز مي رسد. ضربان قلب ضعيف تر مي شود و با كندتر شدن گردش خون، اكسيژن كمتري هم در ديگر اندام هاي بدن مصرف مي شود.

ركوردداران حرفه اي قبل از حبس كردن نفس، تنفس هاي عميق و سريعي را ا نجام مي دهند تا سطح اكسيژن خون را افزايش و سطح دي اكسيدكربن را كاهش دهند. مغز ما، زمان واكنش نفس نفس زدن را با سطح دي اكسيدكربن موجود در خون تنظيم مي كند؛ بنابراين با تنفس عميق و سريع، سطح دي اكسيدكربن خون آ نقدر پايين مي آيد كه زمان قابل توجهي را در اختيار افراد قرار دهد. با تمرين هاي فراوان، شش هاي فرد هم بزرگتر مي شود و دانشمندان معتقدند مي توان به زمان نفس نكشيدن ۱۵ دقيقه نيز دست پيدا كرد.
 



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ساعت: ۰۱:۲۴:۰۱ توسط:كنكور موضوع:

اطلاعيه

با عرض سلام و آرزوي بهترين ها براي همكاران گرامي شيمي منطقه 19 به اطلاع مي رساند از آن جا كه گروه شيمي  منطقه 19 قصد دارد در سال تحصيلي 91-90 ، از پتانسيل بي نظيري كه در شما عزيزان وجود دارد نهايت بهره را ببرد و اين امكان پذير نمي شود مگر در تعامل با شما عزيزان ،لذا خواهشمنديم كه براي برقراري ارتباط با شما عزيزان در اسرع وقت و امكان اطلاع رساني به تك تك شما همكاران گرامي، به آدرس زير كه به همين منظور در نظر گرفته شده است، ميل بزنيد و نام و نام خانوادگي نام آموزشگاه خود را مرقوم فرماييد. و ما را در انجام اين وظيفه ياري فرماييد.
آدرس پست الكترونيكي گروه شيمي منطقه 19:tehchem19@gmail.com             




برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ساعت: ۰۱:۲۳:۵۹ توسط:كنكور موضوع:

پيام وزير آموزش و پرورش به مناسبت آغاز سال تحصيلي


پيام وزير آموزش و پرورش به مناسبت آغاز سال تحصيلي
آموزش و پرورش مهم‌ ترين نقش را در تكوين هويت دانش ‌آموزان دارد
تهران - وزير آموزش و پرورش در پيامي به مناسبت آغاز سال تحصيلي جديد گفت: آموزش وپرورش مهم ‌ترين نقش را در تكوين و تعالي هويت دانش‌ آموزان دارد و انجام چنين رسالت سترگي مستلزم سياستگذاري هاي تحولي در ابعاد و مولفه هاي مختلف است. 
  به گزارش روابط ‌عمومي وزارت آموزش و پرروش، در پيام 'حميدرضا حاجي‌ بابايي' آمده است: در ميان همه نهادهاي اجتماعي، نهاد آموزش و پرورش به عنوان متولي اصلي امر تعليم و تربيت رسمي افراد جامعه در سطوح ابتدايي وو متوسطه، مهم ترين جايگاه در تربيت انسان هاي فرهيخته برعهده دارد.
اين پيام مي افزايد: اين ماه يادآور سخت كوشي و همت بيشتر ما خدمتگزاران نظام تعليم و تربيت است تا با سياستگذاري هاي تحولي مطلوب، زمينه هاي مناسب تعالي معلمان و دانش‌آموزان را فراهم آوريم.
وي افزود: اين ماه تذكري است براي خانواده ها كه با همكاري همه جانبه با مدارس، زمينه هاي رشد و ارتقا بيشتر فرزندان خويش را فراهم آورند. اين ماه به همه افراد جامعه يادآور مي شود كه با به حركت درآمدن سكان هاي اصلي آموزش و پرورش، آنان نيز در جهت همكاري و مساعدت با مدارس، نهايت اهتمام خويش را به كار بندند.
حاجي بابايي در بخش ديگري از اين پيام تاكيد كرده است با شروع ماه مهر، خود را موظف مي دانيم همچون سال گذشته با نظر به اصل عدالت تربيتي و با تاكيد بر امر تهذيب، تحصيل و ورزش، برنامه ريزي هاي كيفي و كمي را در عرصه هاي آموزشي و پرورشي در سطح صف و ستاد به اجرا درآوريم.
در ادامه اين پيام آمده است: افزايش هنرجويان هنرستان هاي فني و حرفه‌اي، توسعه كمي هنرستان هاي شبانه روزي و نمونه دولتي مناطق محروم كشور، افزايش چشم گير هوشمندسازي مدارس، تجهيز مدارس به سالن ورزشي، نمازخانه، كتابخانه و جذب نيروهاي متخصص و توانمند از جمله اقدام هاي سال گذشته بوده است.
در اين پيام از جمله سياست هاي تحولي وزارت آموزش و پرورش به ايجاد مدارس قرآني و افزايش آن در سال 91-90، تاليف ده ها عنوان كتاب خودآموز قرآن، تصويب احداث نمازخانه و كتابخانه در مدارس كشور، افزايش چشمگير اردوهاي دانش‌آموزي راهيان نور در سال 91-90، راه‌اندازي مدارس تخصصي ورزش در سراسر كشور، افزايش شمار مشاوران در مدارس و صدور مجوز مراكز راهنمايي و مشاوره خانواده درسطح كشور اشاره شده است.
پايه ها امسال شروع سال تحصيلي جديد دانش آموزان پايه اول دوره ابتدايي و پايه اول دوره راهنمايي 30 شهريورماه جاري وو دوره هاي تحصيلي سوم مهرماه خواهد بود.
منبع:خبرگزاري جمهوري اسلامي



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ساعت: ۰۱:۲۳:۵۸ توسط:كنكور موضوع: